Кафедра англійської мови
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Case Study Approach in English Classroom: навчально-методична розробка з дисципліни "Англійська мова за професійним спрямуванням"(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2021) Сидорова, ОленаІнноваційний характер цієї тематичної розробки складає методологічна апеляція до підходу Case Study, що набув широкого використання в зарубіжній педагогіці й різних видах фахової освіти (бізнес, політологія, правознавство, дипломатія, медицина, фармакологія, історія тощо), дає змогу вийти за межі теорії й глибше увійти в живу практику, вдосконалювати м’які навички (soft skills), яким не приділяють належної уваги в університетах, але які вкрай потрібні в реальному житті, робить навчальний процес емоційним, соціалізує шляхом закріплення стійкої мотивації на пошук і використання ефективних рішень проблемних життєвих колізій. У сучасних підручниках із профорієнтованої англійської мови продуктивно розвивається підхід "CASE STUDY". Він почав застосовуватись у провідних університетах світу вже кілька десятиліть тому і належить до типу освітніх програм, що активно використовуються у Harvard Business School, ESP-Business для просунутого рівня студентської аудиторії. Засновником методики був Лео Джонс.Item Ethical Values(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Гусар, Мальвіна; Комлик, НаталіяНавчальний посібник "Ethical Values" призначений для студентів Національного університету "Києво-Могилянська академія" та спрямований на розгляд питань етичних цінностей у контексті вивчення англійської мови. Він охоплює актуальні морально-етичні проблеми та стимулює критичне мислення студентів. Посібник складається з семи тематичних уроків, які досліджують різні аспекти етики, зокрема причини злочинності, необхідність зла для добра, питання буллінгу, сутність щастя, сенс життя, основні релігії світу та питання альтруїзму. Кожен розділ містить завдання з аудіювання, читання, словниковий розділ, дискусійні питання та вправи для розвитку мовленнєвих навичок. Особливістю посібника є його інтерактивний формат, що передбачає використання відео- та аудіо-матеріалів, обговорень та письмових рефлексій, що сприяє розвитку комунікативних навичок англійською мовою. Також у посібнику подано різноманітні філософські та соціологічні підходи до аналізу моральних дилем, що допомагає студентам глибше осмислювати проблеми сучасного суспільства. Розглянуті теми стимулюють студентів до самостійного аналізу та обговорення фундаментальних етичних принципів, формуючи їхню здатність висловлювати аргументовані думки англійською мовою. Крім того, структуровані завдання сприяють розвитку критичного мислення, що є важливим у сучасному освітньому процесі. Посібник буде корисним не лише студентам, які вивчають англійську мову, а й усім, хто цікавиться етикою, філософією та суспільними науками.Item Twelve Lessons of Creative Writing(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Badior, NataliiaTwelve Lessons of Creative Writing: A Comprehensive Guide for Teachers and Aspiring Authors." This book is written as a practical roadmap for both new writing coaches and those eager to re!ne their craft in creative writing. In the pages that follow, you'll embark on a journey through twelve carefully crafted chapters, each exploring a vital aspect of creative writing. From the lyrical world of poetry to the intricate art of character creation, from the power of dialogue to the subtleties of narrative voice, this course covers the full spectrum of creative writing techniques.Item Лінгвокультурні особливості фільмонімів як об'єкт мовознавчих студій(2025) Павленко, Лариса; Ванівська, Олександра; Бадьйор, НаталіяАктуальність дослідження обумовлена тим, що проблема перекладу власних назву мультиплікаційному дискурсі знаходиться на перетині лінгвістики, перекладознавства та лінгвокульторології є актуальною, оскільки досі немає єдиної стратегії їх передачі українською мовою. Доведено, що необхідно поступово відмовлятися від нерегулярних відповідностей та замінювати їх регулярними. Дотримання цих правил необхідне для викорінення різнобою та самодіяльності у передачі власних назв мультиплікаційного дискурсу, виправлення їх спотворень та некомпетентної передачі у перекладах. Актуальність дослідження визначається також труднощами перекладу власних назв у мультфільмах, а також специфікою роботи із зазначеним лексичним пластом в аудіовізуальному перекладі. Переклад мультфільмів є одним із найскладніших, а особливості передачі онімів у мультиплікаційних фільмах українською мовою пов’язані з лінгвістичними та екстралінгвістичними факторами. Мета дослідження полягає в комплексному лінгвокультурному аналізі особливостей та способів передачі власних назв у мультиплікаційному дискурсі у процесі дубльованого аудіовізуального перекладу мультфільмів з англійської на українську мову. В результаті аналізу зроблено висновок про фактори, що впливають на вибір перекладацької стратегії та відповідні перекладацькі прийоми. Зі зростанням потреби в аналізі аудіовізуальних відеовербальних текстів число публікацій на цю тему збільшилося. Зазначено, що наш час перекладу власних назв приділяється все менше уваги, що означає переважання такого способу перекладу, як транскрибування власних назв з англійської мови без передачі їхнього сенсу українською мовою. Доведено, що раніше перекладачі намагалися повністю замінювати незвичайні або неблагозвучні власні назви на більш звичні для україномовної аудиторії аналоги. Зараз спостерігається відмова від заміни на користь транскрипції, а в окремих випадках використовуються калькування або заміна, причому вони не завжди вдалі.Item Вербальні способи використання активного слухання у процесі викладання професійно орієнтованої іноземної мови у ЗВО(AVIAZ, 2021) Нестеренко, ЛюдмилаВсе частіше використання активного слухання розглядається сучасними дослідниками як спосіб покращення якості викладання іноземної мови за професійним спрямуванням. Оскільки саме активне слухання допомагає зрозуміти, оцінити і запам'ятати інформацію, отриману від учасників освітніх взаємодій. Крім того, використання прийомів активного слухання традиційно спонукає учасників навчального процесу до відповідей, скеровує діалог в потрібному напрямку і перешкоджає неправильному розумінню або помилковій інтерпретації інформації, отриманої від співрозмовника (студентом/студентами від викладача, викладачем від студента/студентів).Item Застосування психологічного тренінгу як способу підвищення якості викладання іноземної мови за професійним спрямуванням у Національному університеті "Києво-Могилянська академія"(AVIAZ, 2021) Мазін, Дмитро; Нестеренко, ЛюдмилаТрансформації, що відбуваються в системі вищої освіти, стосуються не лише теоретико-методологічних аспектів функціонування системи вищої освіти в цілому, але й конкретних підходів щодо викладання певних дисциплін. Саме тому, викладання іноземної мови за професійним спрямуванням, яке є результатом реформування системи вищої освіти України з метою підвищення її якості, може служити яскравим прикладом сучасних трансформацій в освітній сфері.Item Discourse schemas in science journalism(AVIAZ, 2021) Kucherova, OlenaAs science journalism is becoming more appealing nowadays for general public, there has been much interest in studying this genre of communication. Online media scientists take the opportunity to communicate directly with the general public rather than rely on journalists as mediators. Scientists themselves become the journalists who write for the public aiming to explain how science works and increase public understanding. Science experts work as a nonprofit closely with the public so that the latter can experience science. They introduce new research, new advances of technology in order to educate the general public, communicate the value of research, harness collective intelligence. As a result, direct public communication implies a shift from external observation to self-representation of science. Most discourses have structures that are regarded as conventional, canonical and fixed formats of a genre. The present study explores the formal schemas of science journalism discourse, related to its interactional function.Item Розуміння гуманізму Ф. Моріаком і П. Клоделем у контексті французького "католицького відродження"(2024) Польщак, АнеліяСтаттю присвячено дослідженню питань розуміння гуманізму Ф. Моріаком і П. Клоделем у контексті літератури французького "католицького відродження", для якої є характерними певні спільні риси, зокрема оцінка ролі й місця людини в суспільстві та світі. Особливу увагу надано протиборству двох варіантів гуманізму в ХХ столітті — атеїстичного і християнського. Творчість Ф. Моріака у своїй глибинній сутності є вираженням християнського гуманізму, на якому в ХХ столітті позначились роздуми Ж. Марітена стосовно людини в цілісності її природного та надприродного буття. Ф. Моріак, як і П. Клодель, пов’язує справжній гуманізм і християнство, стверджуючи, що Христос є найвеличнішим творцем людських особистостей.Item "My War": Empowering Language Learners in Times of Conflict(2023) Sokolik, Meggie; Fedoriv, YaroslavaThe field of English as a Second Language (ESL) has long debated the neutrality of language materials and the need for critical engagement in language learning. In 1993, Benesch challenged the notion of politically and ideologically neutral ESL materials, and, since then, scholars have supported the idea of contextual relevance in language instruction. Specifically, Nelson & Appleby (2015) emphasised the importance of equipping teachers to facilitate critical and creative engagement with English in relation to broader sociopolitical realities, including the implications of conflict for language learning. In 2022, in response to the ongoing war in Ukraine, a local university introduced an innovative approach to the English curriculum, allowing students to submit ‘My War’ stories instead of traditional academic reports. This report discusses this methodological approach and explores its impact on language learners’ motivation in times of conflict in the context of a course in English for Journalists.Item Hate speech and the problem of forming the English language competence of students of NaUKMA(2024) Sydorova, OlenaМатеріали доповіді учасника всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації "Сучасний лінгвістико-інформаційний дискурс: мовні засоби, наративи, символи, персоналії" (29 квітня – 9 червня 2024 року).Item Russia's "weaponization" of literary translation: WW2 VS Russo-Ukrainian war(2024) Rudnytska, NataliiaAn integral feature of a totalitarian state is a high degree of control over media, and the sphere of literary translation is not an exception; in times of war (and preparatory periods as well) the latter becomes an important tool of propaganda.Item World War 2 in Ukraine: The incompatible accounts by Soviet authors and their Soviet translators(2024) Rudnytska, NataliiaThe Great Patriotic War, i.e. the period between the beginning of the German invasion of the USSR in June 1941 and the capitulation of the German army in May 1945, became one of the most popular themes of Soviet fiction, and published were only the works which described the “heroic fight and victory of the Soviet people, led by the Communist Party, over fascism” according to the norms of the socialist realism. However, even such ideologically correct texts by Ukrainian authors were censored in Russian translations, as in the case with the novels by Sava Holovanivskyi and Oles Honchar, where we can observe numerous manipulations of fragments depicting the Soviet Army, behaviour of Soviet citizens on the German-occupied territories, displays of Ukrainian patriotism, and manifestations of ideologically hotile values.Item Interpretation of Freedom in the Works of G. K. Chesterton(2024) Polshchak, AneliyaIn this article, we analyze G.K. Chesterton’s perspective on freedom. In his works, Chesterton emphasizes the importance of defining freedom and accepting its existence. He describes different types of freedom, including freedom of will and freedom of thought, and examines them from both scientific and philosophical perspectives. Chesterton does not believe that free will is merely about fulfilling human desires, nor does he deny its existence due to the presence of cause-and-effect relationships. For Chesterton, freedom of thought must also strike a balance to prevent it from becoming a dull and predictable process by following a rigid causal logic. It is important to consider the potential for abuse when exploring the idea that concepts and beliefs are relative and the concept of relativism. This relativistic approach, Chesterton argues, can lead to a disregard for the reality of the world. Both Kant and Chesterton believe that the defense of freedom is closely tied to the existence and defense of dogma. Chesterton highlights the distinctiveness of Christian dogma in comparison to other teachings of his era. He believes that the Christian creed safeguards human freedom by mirroring the Creator. Drawing from his personal experiences, Chesterton defends the presence of both a logical and mystical element in human life.Item Когеренція в публіцистичному дискурсі (на матеріалі текстів Оксани Забужко)(Український мовно-інформаційний фонд НАН України, Інститут славістики Польської академії наук, 2023) Куранова, Світлана; Зернецький, ПавлоУ статті розглянуто особливості дискурсивного підходу до вивчення семіотичної структури тексту як комбінації смислових шарів. На прикладі публіцистики Оксани Забужко визначено властиві цим текстам комбінації смислових шарів, в першу чергу, на рівні семантики та прагматики. Такий підхід є складовою моделювання узагальненого дискурс-портрета мовної особистості та дозволяє визначити місце автора у всезагальному "глобальному" діалозі. Розвідки такого роду розширюють знання про семіотичну структуру текстів, засоби дискурсивної зв'язності, гіпертекст та інтертекстуальність.Item Вплив програми штучного інтелекту ChatGPT на навчання іноземних мов у закладах вищої освіти(2024) Гурська, ОленаМатеріали доповіді учасника V Міжнародної науково-практичної конференції з лінгвістичних та методологічних аспектів викладання іноземних мов професійного спрямування, зорганізованої науково-педагогічними працівниками кафедри іноземних мов за фахом Національного авіаційного університету в тісному партнерстві з колегами, ученими провідних вітчизняних і закордонних закладів вищої освіти (м. Київ, Україна, 28–29 березня 2024року).Item Artificial intelligence and spirituality: challenges and threats(2024) Kovalenko, AlonaThe article is devoted to possible threats and challenges Artificial Intelligence (AI) may pose to human spirituality. It begins with identifying spirituality as an inevitable part of people’s lives that shapes their values, beliefs, and behaviours, provides a framework for understanding the interconnectedness of all beings and the universe with something greater than oneself, offering solace in times of crisis and a sense of purpose, connection, and inner peace. However, being a groundbreaking development in the field of technology, AI may lead to serious changes in the ways people believe, perceive themselves and their places in this world, and look for the meaning and purpose of their lives. AI may cause misinformation and misrepresentation of the data obtained. People may mistakenly perceive AI as that almighty source of knowledge or believe that there is nothing greater and mightier at all since the technology can give the answers to all their questions. Humiliation of human dignity and an insulting attitude towards people, the blurring of lines between human life and the activity of AI (including the issues of rights, responsibilities, freedom, decision-making, etc.), moral and ethical issues related to perceiving AI as a living being cause increasing concerns of the world technologists, philosophers, anthropologists, and theologians who are trying to find some ways to control the rapid spread and people’s obsession with AI. The author describes 4 main concerns related to the influence of AI on spirituality, namely, concentration, patience, and attention; selflessness; devoutness or adherence; and the knowledge of discovering and analysing ourselves. Besides, the article provides some analogies and differences between devices driven by AI and beings with spirituality. Finally, the author draws a conclusion that we must take responsibility for our lives and respond accordingly to what happens to us so as not to allow AI rule our life and spiritual experiences.Item Семантична координата поеми Тараса Шевченка "Наймичка"(2024) Куранова, Світлана; Зернецький, ПавлоВ с т у п . Семантична координата дискурс-портрета мовної особистості пов'язана зі змістовою інтерпретацією знака, співвідношенням знака і значення, це сукупність знань письменника про світ: вони відбиваються у відповідній системі понять, категорій тощо. Такі поняття, категорії пов'язані з відповідними референтами та особистісними смислами комунікантів. Моделювання семантичної координати дискурс-портрета мовної особистості відбувається двома шляхами: один із них передбачає дослідження семантико-рольових конфігурацій та їх послідовностей, другий – вивчення семантичних міжпропозитивних відношень. Основною одиницею аналізу є пропозиція як інваріантний зміст декількох логічно еквівалентних речень. Такого роду розвідки могли б стати новим ефективним інструментом лінгвістичного прочитання творів Тараса Шевченка. М е т о д и . Для дослідження поеми Тараса Шевченка "Наймичка" було використано такі методи: семантико-рольовий аналіз, що зосереджується на дослідженні наявних у тексті семантико-рольових конфігурацій (решіток) та їх послідовностей. Було досліджено 488 семантико-рольових конфігурацій. Р е з у л ь т а т и . Визначено частотність семантико-рольових конфігурацій, виявлено характер їх співвідношення з прототиповими решітками, зафіксовано випадки диверсифікації семантико-рольових структур, як-от: випущення, мінізацію, подвоєння, суміщення, розширення набору характеристик ролі, метафоризацію. З'ясовано, що найбільш частотними є конфігурації з агенсами, патієнсами, локативами та бенефактивами; найтиповішими є двокомпонентні конфігурації, їхня кількість становить 42 % від наявних у тексті. Виявлено, що тексту поеми Тараса Шевченка "Наймичка" не властиві повторювані семантико-рольові конфігурації. В и с н о в к и . Було розкрито, що текстова модель поеми "Наймичка" є динамічною, насиченою подіями, дії майже не повторюються; мовлення персонажів є природним та реалістично відтвореним. Авторське мовлення схарактеризоване як оцінне, емотивне та "кінематографічне".Item Main trends in the process of teaching ukrainian students a foreign language in higher education institutions(2024) Absaliamova, YanaThe article deals with the analyses of the main trends in the process of teaching Ukrainian students a foreign language in higher education institutions. The main trends in the process of teaching Ukrainian students a foreign language in higher education institutions, such as communicative, interdisciplinary social and professional orientation have been found out. The direction for further studies of the problem of academic mobility has been proposed.Item Роль ШІ у викладанні ділового письма англійською мовою в контексті підготовки студентів до майбутнього працевлаштування(2024) Федорів, Ярослава; Соломашенко, НаталіяДослідження присвячено вивченню впливу інтеграції штучного інтелекту у викладання ділового письма англійською мовою на ефективність навчання та покращення перспектив працевлаштування студентів. Увага зосереджена на аналізі переваг і викликів використання ШІ в навчальному процесі, включаючи зростаючу залежність від технологій і етичні питання. Методика дослідження передбачає огляд існуючих досліджень, адаптацію навчального процесу до потреб студентів і ринку праці, а також опитування викладачів і студентів. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що інтеграція ШІ підвищує ефективність навчання, але потребує обережного підходу через потенційні ризики.Item Перспективи та виклики використання штучного інтелекту для автоматизованого оцінювання мовних навичок здобувачів освіти(2024) Федорів, Ярослава; Китаєва, Сусанна; Федорів, МаріяШтучний інтелект (ШІ) має потенціал значно змінити освітній процес завдяки автоматизації та прискоренню рутинних завдань. Зокрема, ШІ може бути ефективно використаний для оцінювання письмових і мовленнєвих навичок студентів, що може полегшити роботу викладачів та підвищити об'єктивність оцінювання. Автоматизовані системи можуть допомогти в перевірці орфографії, граматики, а також у визначенні емоційного тону та структурних особливостей текстів. Однак існують і певні обмеження, зокрема пов'язані з недостатнім розумінням контекстуальних і культурних нюансів текстів. Це дослідження має на меті вивчити роль ШІ у автоматизації оцінювання мовних навичок, розглянути його ефективність і виклики, а також виявити можливі шляхи покращення.